הסכם חיים משותפים

הסכם חיים משותפים - על הסכמי ממון, רישום נישואין וכל היתר

20.02.2020

נכון להיום, בישראל מכירים בנישואין כדת משה וישראל בלבד, כשהחריג היחיד הוא הכרה בנישואין אזרחיים, מדינה המתירה נישואין אזרחיים – בין גבר לאישה. המשמעות היא שמדינת ישראל לא מכירה רשמית בנישואי זוגות להט"ב. הסכם חיים משותפים, הוא התחליף האזרחי ובעל התוקף המשפטי שהמדינה מאפשרת לזוגות שנישאים מחוץ לרבנות, שמצהירים על עצמם ידועים בציבור.
מה המשמעויות של זה? מה זה אומר לגבי זכויות שלכם כבני זוג, מבחינת ביטוח לאומי, זכויות במקום העבודה וכד'?

הסכם חיים משותפים

הסכם חיים משותפים – הפתרון לזוגות להט"בים?

הסכם חיים משותפים – מה זה?

הסכם ממון – רק לא בדיוק.
הסכם ממון, הוא הסכם שיכולים ליצור ולחתום עליו זוגות נשואים כדת משה וישראל (או זוגות שעתידים להינשא בהסכם קדם נישואין) שמטרתו לקבוע חלוקת ממון ורכוש בין בני הזוג.
הסכם חיים משותפים, הוא התחליף האזרחי ובעל התוקף המשפטי שהמדינה מאפשרת לזוגות שנישאים מחוץ לרבנות, שמצהירים על עצמם שהם ידועים בציבור המנהלים משק בית משותף.
הבדל נוסף הוא הסכם חיים משותפים אינו עוסק רק ביחסי ממון ורכוש, אלא ניתן להסדיר בו גם סוגיות שמסביב – שנוגעות לחיי הנישואין והזוגיות עצמם, וגם מה יקרה אם יום יבוא והזוגיות תגיע לסופה (לא עלינו), כמו ענייני מזונות ומשמורת למשל.

הסכם חיים משותפים הוא בעל תוקף והוא מחייב מרגע שבני הזוג חתמו עליו, גם ללא נוכחותו של נוטריון או בית משפט. עם זאת, רצוי לבנות את ההסכם ולחתום עליו מול נוטריון, ולאשרו מול בית משפט כדי לתת לו תוקף משפטי וכדי לאפשר הוצאת "תעודת זוגיות" או "תעודת חיים משותפים" (כפי שיוסבר בהמשך).

הסכם חיים משותפים

צילום: גלית סבג

כדי לחתום על ההסכם, אתם יכולים ליצור בסיס של מה שחשוב לכם לעגן בתוכו, ולהיפגש עם עו"ד כדי לנסח את ההסכם ולחתום עליו בנוכחותו. היתרון הוא העו"ד ידע להעלות סוגיות שלא בהכרח חשבתם עליהן, או שלא נעים כל כך לחשוב עליהן – אבל לחלוטין עדיף לסדר אותם.
לאחר מכן תכריזו ותחתמו יחד עם העו"ד על היותכם ידועים בציבור המנהלים משק בית משותף, הצהרה זו היא המאפשרת לבית המשפט לענייני משפחה סמכות לאשר את ההסכם ולעסוק בו אם יידרשו.
את ההסכם ניתן לשנות ולתקן בכתב מול נוטריון, ואף רצוי לעשות זאת אם ישנם שינויים בתא המשפחתי או בממון והרכוש.
ההסכם, בכך שמסדיר גם יחסי ממון בין בני הזוג, גם מסדיר ענייני ירושה בבוא היום – שכן בניגוד לצוואה שמסדירה אופן חלוקת רכוש, הסכם חיים משותפים, בדומה להסכם ממון, מסדיר את היקף הנכסים – העיזבון.

הסכם חיים משותפים

 

תעודות ואישורים

תעודות שונות מונפקות כיום דרך הארגונים השונים ככלי להכרת ואישור לנישואים בקרב "פסולי חיתון".
למשל – דרך ארגון "הויה" למשל תוכלו להנפיק "תעודת חיים משותפים להט"ב".
דרך ארגון "משפחה חדשה" תוכלו להנפיק "תעודת זוגיות" – תעודה המונפקת באופן בלעדי דרך ארגון "משפחה חדשה", והחל משנת 2017 מוכרת רשמית וחוקית ע"י ביהמ"ש.
כדי לקבל את תעודת הזוגיות, עליכם לחתום על הסכם חיים משותפים ולאשר אותו מול עו"ד/בימ"ש לצד הצהרה על היותכם ידועים בציבור המקיימים משק בית משותף.

תעודת הזוגיות מקנה לכם זכויות כשל זוג נשוי "כהלכה" מול רשויות ומוסדות שונים תוך שמירה על פרטיותכם, למשל:
זכויות כלכליות – מול הבנקים [משכנתא למשל] והטבות שונות לזוגות נשואים, בנכסי ממון
זכויות מול ביטוח לאומי, מול רשויות מקומיות,זכויות פנסיה של בן הזוג, במקום העבודה [למשל הטבות בני זוג כמו שיש באלעל ואגד], זכויות ירושה, ועוד.

הסכם חיים משותפים

תעודת זוגיות "משפחה חדשה"

 

התעודה מאפשרת לכם להגן על פרטיותכם – כך שאם תידרשו לצורך קבלת אחת ההטבות הרשומות מעלה להציג הוכחה שאתם נשואים, לא תצטרכו להציג מסמכים והסכמים אישיים שעליהם חתמתם, המכילים גם מידע אישי ורגיש, אלא תוכלו פשוט להציג את התעודה.

בארגון "הויה", ממליצים לחתום על תצהיר חיים משותפים גם אם הם נשארים "ידועים בציבור" ולאו דווקא מקיימים טקס נישואין, כדי להסדיר סוגיות כלכליות וזוגיות למקרה של פרידה. הסיבה לכך היא שאיו חוק שאוכף ומסדיר מצב של פירוק תא "ידועים בציבור" ולכן הסכמים מסוג זה הם אלה המסדירים ומעגנים הכל.